طراح برند میم؛ مریم مقیسه

۱۳۹۷-۱۰-۰۹
بیوگرافی مختصر: مریم مقیسه متولد سال ۱۳۶۷ و فارغ التحصیل رشته‌ی گرافیک از دانشگاه تهران است. مریم طراحی زیورآلات را از سال ۸۷ در دانشگاه آغاز و هم زمان صفحه‌ی فیسبوک برند میم را راه اندازی کرد. “میم” برگرفته از اول نام و نام خانوادگی این طراح است. سرمایه‌ی اولین کار مریم ۳۰ هزار تومان بوده است. او با این پول ...

بیوگرافی مختصر:

مریم مقیسه

مریم مقیسه متولد سال ۱۳۶۷ و فارغ التحصیل رشته‌ی گرافیک از دانشگاه تهران است. مریم طراحی زیورآلات را از سال ۸۷ در دانشگاه آغاز و هم زمان صفحه‌ی فیسبوک برند میم را راه اندازی کرد. “میم” برگرفته از اول نام و نام خانوادگی این طراح است. سرمایه‌ی اولین کار مریم ۳۰ هزار تومان بوده است. او با این پول سنگ، شیشه و سیم می‌خرد و با آن‌ها ۱۰ دستیند درست می‌کند. مریم اولین کارهایش را برای خودش و دوستانش ساخته است. اولین خریداران محصولاتش هم دوستان و دوستِ دوستانش بوده‌اند.


سرآغاز بلوچی دوزی:

مریم مقیسه در صفحه اینستاگرامش می‌گوید: “طراحی‌های اولم ساده بودند و خیلی زود کپی شدند. سال ۸۹-۹۰ دنبال ایده برای فصل جدید کارهایم بودم که با بلوچی دوزی آشنا شدم”. مریم کار جدی طراحی زیورآلات سوزن دوزی را از سال ۹۲ با راه اندازی استودیوی شخصی برند میم و عرضه و نمایش محصولاتش شروع کرد. این هنرمند عکس محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشت. در یکی از همین شبکه‌ها (اینستاگرام) با یک دختر سوزن دوز بلوچ به نام شیرین آشنا شد. همکاری با شیرین شروع معجزه با هنر سوزن دوزی بود. دامنه همکاری‌های مریم گسترش یافت. تا جایی که بانوان سوزن دوز از شمال تا جنوب و شرق تا غرب سیستان و بلوچستان طرح‌هایشان را برای مریم می‌فرستادند تا از آن‌ها در ساخت زیورآلات استفاده کند. در حال حاضر بیش از ۴۰ سوزن دوز بلوچ و ترکمن با این برند همکاری می‌کنند.


فضای کسب و کار:

مریم مقیسه در گفت‌ و‌ گو با “متن زندگی” می‌گوید: “قبل از من سوزن دوزی بلوچی در ساخت زیورآلات به کار رفته است. این زیورآلات در نمایشگاه‌های موقت به نمایش گذاشته شده‌اند. اما وسعت کار آن‌ها زیاد و در حد مجموعه نبوده است”. از نظر او سطح ارائه و زمان ماندگاری زیورآلات مهم است.

مریم معتقد است که کسب و کار را باید در فضاهای کوچک شروع کرد. از نظر او سنگ بزرگ نشانه نزدن است. خانم مقیسه می‌گوید: “اول باید در محیط‌های کوچک تمرین کنیم و بعد کم کم کارمان را گسترش دهیم”. هر چند ممکن است در محیط‌های کسب و کار خانگی هم بعضی جاها ضرر بدهیم. تبلیغات در این زمینه نقش به سزایی دارد و چیزی جایگزین آن نمی‌شود.

او به خاطر کپی و تکراری شدن کارهایش مجبور است ایده‌هایش را به روز کند. مریم مقیسه می‌گوید: “در دنیای لباس و مد این امر طبیعی است. هر چیزی که در دنیای مد تولید شود، فصل و دوره‌ای دارد”. به همین دلیل ایده‌ی بعدی این هنرمند جوان آماده است.

فروشگاه‌ها:

مریم کارهایش را در ۷ فروشگاه تهران ارائه می‌کند. این فروشگاه‌ها در مرکز تا شمال تهران وجود دارند (از انقلاب و هفت تیر تا شمال شهر). میزان فروش در فروشگاه‌های مرکز و شمال شهر تقریباً یکسان و قیمت دست‌سازه‌های برند میم بین ۲۶ تا ۲۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این محصولات برند میم در شبکه‌های اجتماعی هم به فروش می‌رسند.

مریم ۱۰ هزار فالوور در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام دارد. در یک سال گذشته تعداد زیادی از کارهایش در شبکه‌های اجتماعی به فروش رسیده است. البته خودش هم یک مغازه در خیابان نیلوفر دارد.

بیشتر مشتری‌های آن در جنوب ایران، بندرعباس، شیراز و مشهد هستند. ۹۹ درصد مشتری‌های برند میم خانم‌های جوان (رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال) هستند. مریم می‌گوید: “فضای آنلاین دنیای بزرگی را رو به من باز کرد تا بتوانم طرح‌هایم را به آدم‌های مختلف نشان دهم. کسانی که نمی‌توانستند مرا در کارگاه و یا مزون کوچکم پیدا کنند”.


فروش در خارج از مرزها:

مریم مقیسه در مصاحبه با مجله ” ایران آنلاین” در ارتباط با فروش محصولاتش در خارج از ایران گفت: “علاوه بر هنرمندان و چهره‌های مطرح که از محصولاتم خرید کرده‌اند. توریست‌ها نیز علاقه‌ی زیادی به خرید کارهایم نشان می‌دهند”. مریم دوستانی در فرانسه و آلمان دارد که به فروش محصولاتش در خارج از کشور کمک می‌کنند. او می‌خواهد کسب و کار خود را توسعه دهد و به فروش در خارج از کشور فکر می‌کند. خانم مقیسه دوست دارد کارگاه کوچکی برای خودش راه اندازی کند. اما هنوز گروهی را برای همکاری پیدا نکرده است.


نظرات و سؤالات خود را در مورد این طراح در زیر با ما در میان بگذارید.


نوشته طراح برند میم؛ مریم مقیسه اولین بار در تیرتاج. پدیدار شد.